1999. Installation, Waldthausen Castle, Mainz. Hall height: 8 m; installation area:
approx. 15 x 5 m. Packing tape, chandeliers

 

 
The huge chandelier in the hall of the castle are artfully spun with glass fiber tape. It is stuck to the ground and the ceiling.

1999. Installation, Waldthausen Castle, Mainz. Hall height: 8 m; installation area:
approx. 15 x 5 m. 3 km Packing tape, chandeliers

 

The great festive hall of Waldthausen Castle provided both the setting and inspiration for the realisation of a sculptural installation, as the work was determined largely by the nature and circumstances of the specific site. The sculptures cannot be removed without being destroyed. In content and structure, the installation extends outward from the three large chandeliers located in the middle of the hall, which visually dominate the hallway through their volume and the brilliance of their crystals. The chandeliers are now each the centre of a hall-high “tower” of packing tape that encloses and partially obscures the respective chandelier. Finger-thick strips of tape extend upwards from the parquet, adhere first to the brass rings of the chandeliers and then continue onward to adhere to the ceiling, forming semi-transparent, conical and cylindrical structures. The tape drawn over the metal framework of the chandeliers is a semi-transparent fibreglass tape; the tape and its glass fibres reflect and refract light and thus seem to concretise the descent of the beams of light and to represent the scattering of the light. The materiality and brilliance of the intertwining geometric structure vary according to the incident sunlight and the brightness of the chandeliers.Despite their monumentalism and enveloping expansiveness, the light, transparent forms consisting almost exclusively of air and circumscribing large, eight-meter-high volumes are filigree and fragile. These are sculptures or three-dimensional drawings composed of a formable “non-material”, profane packing tape that can be found in any office drawer, humble and of little value - familiar in contexts such as offices or shipping rooms, but unusual as the material of an objet d'art in a splendid castle hall. Sticky like a fly trap, lightly fluttering in the breeze like a spider's web, the inexpensive tape veils objects that in both bourgeoisie and aristocratic ambiences are symbols of shining wealth: crystal chandeliers. By citing the columnar architecture of the hall, Christine Biehler also picked up the “corporate rococo” aspect of the building and expanded on it elegantly, restricting herself formally to a single material. What she has created are pieces of a giant chess set, which, as “towers of the system”, can also be interpreted as a description of the state of a system: the hierarchies in an institution - perhaps permeable, perhaps inflexible - interaction and co-existence, continual networking. As a proud, eye-catching web, “Tours” had a significant impact on movement and interaction in the hall for some time.

1999. Rauminstallation. Schloß Waldthausen, Mainz. Kronleuchter, Höhe: 8 Meter. Bodenfläche der Installation: ca. 15 Meter x 5 Meter. 3 km Filamentklebeband

 

.. wurde Christine Biehler eingeladen, für die Halle des Schlosses eine Rauminstallation zu schaffen Herausgekommen ist ein durch die Schlichtheit der Konzeption provozierendes, in seiner ästhetischen Wirkung ansprechendes Kunstwerk: Christine Biehler hat die drei den Raum dominierenden Kronleuchter durch mehrere Lagen von weißen, schimmernden Klebebändern, die von der Decke bis zum Boden reichen, verhüllt und zugeklebt, andererseits aber ihre Präsenz durch den sich nach unten erweiternden Radius verstärkt.

(Mainzer Allgemeine Zeitung 6.11.99 (uk))

 

 Bis zur letzten Minute arbeitete Christine Biehler an ihrer Raunlinstallation, die seit gestern Abend die Halle von Waldthausen in einen Ballsaal verwandelt, in dem die Kunst die Röcke schwingt und tanzen geht.Die Künstlerin hat die drei mächtigen Kronleuchter eingekleidet in ein Gewand aus schimmernden weißen Streifen, die von der Decke bis zum Boden reichen. Am Tag spielt die Sonne in den Bändern, in der Nacht werden sie von innen effektvoll erleuchtet. "Tours" ‑"Türme" nennt Christine Biehler ihre faszinierende Rauminstallation.Die in Landau geborene Künstlerin, die in Frankfurt lebt, hat sich vor kurzem im Kunstverein Essenheim mit Schaumtischen vorgestellt. "Ich arbeite gern mit Material, das per se kein Volumen hat", sagt sie.Diesmal hat sie drei Kilometer weißes Klebeband wie es für das Verschnüren von Paketen verwendet wird, in einen Körper verwandelt, der monumental ist und zugleich von transparenter Leichtigkeit. "Ich wollte nicht gegen den Raum anklotzen und nicht mit den großen Kronleuchtern konkurrieren", sagt sie. So wurden die drei Kristalllüster zum Zentrum der Skulpturen.Christine Biehler ist gespannt auf die Assoziationen, die Besucher entwickeln werden. Wie riesenhafte Medusen können sie einem erscheinen....Christine Biehler zeigt, wie Kunst Verwandlung möglich macht. 

 

(Stefanie Mittenzwei Mainzer Rhein-Zeitung, 4.11.1999)