2000. Installation. Nassauischer Kunstverein (Art Association) Wiesbaden, Germany
Fog machine, ground opening, lard, PVC strip curtain, glass

 

 

Through a hole in the floor of a misty exhibition room a greenish yellow, oily scenery is to be seen which seems to extend endlessly under the ground surface.

2000. Installation. Nassauischer Kunstverein (Art Association) Wiesbaden, Germany
Fog machine, ground opening, lard, PVC strip curtain, glass

 

 


The small room, which one reaches up several steps, is empty. lt is separated from the rest of the exhibition rooms through a sluice made of PVC-stripes. On the inside it is humid, warm and foggy. The light is subdued, the windowpanes are misty.

A round glass pane is inserted into the floor, providing a glimpse under the floor. One discovers a landscape. Formed softly out of lard, waxed in yellow white, which tells a story of far away places.

In the Romantic period the natural phenomenon of fog marks the yearning for the unachievable, the far away; it hides and secures the solemn magnitude. In Down Under, to stand in the clouds is a humid proposition: one achieves distant vision-  little exalted - seen only while crawling or bent down, the view goes down under, is blurred and barred  - with the exception, one dreams oneself into this utopic place, which lies hidden virtually subcutan underneath the things of daily life.


[Translate to Englisch:]

2000. Installation. Nassauischer Kunstverein Wiesbaden. Dampfbefeuchter, Nebelmaschine, Bodendurchbruch, Talg, PVC-Streifenvorhang, Glasscheibe

 

Die Dämpfe haben einen sehr bedeutenden Anteil an der Erzeugung der Gebirge. Wenn sie von der Kälte in den Schlupfwinkeln und Höhlen des festen Erdkörpers getrieben und darin wie in einem Kerker festgehalten werden, dann streben sie, mit Gewalt auszubrechen, wobei sie Emporhebunegn, auch wohl Emporwerfungen bewerkstelligen.

(aus: „De ortu et causis subterraneorum“. Basel 1546. G. Agricola)




Wir können also sagen, die Erde habe ein triebhaftes Leben, ihr Fleisch sei das Erdreich, ihre Knochen seien die zusammenhängenden Schichten der Gesteine, aus denen sich die Berge zusammensetzen: ihre Knorpel seinen die Tuffsteine, ihr Blut sei die Wasseradern.“

(aus: Codex Leicester, ca. 1508)